18/07/2019
כשאתם שומעים את המילה "מס", אתם ככל הנראה חושבים על חובתכם לשלם מס. המון אנשים לא תמיד לוקחים בחשבון את האפשרות כי המס אותו הם שילמו או עתידים לשלם, צריך לחזור אליהם או להישאר מראש בכיסם. החובות שלכם ידועות לכם כשמש, אך מה באשר לזכויות שלכם?
איך קרה ונוצרים הפרשי מס? הכירו גם אתם
מקום העבודה הוא זה הקובע את שיעור המס שיצטרך לשלם כל עובד. מובן כי המעסיק אינו זה שממש "קובע", אלא שעל פי הפרטים האישיים של העובד וגובה השכר שלו, ניתן לקבוע את שיעור המס שמשולם ברמה החודשית, אך מחושב ברמה שנתית. מאחר ומדובר על מס ברמה שנתית, הרי ששינויים באופי העסקה, היקף המשרה ואף שינויים בחייו הפרטיים של העובד, יכולים להביא לכך שייווצרו להם הפרשי מס.
לא אחת, מראש המס שמחושב על ידי המעסיק אינו מדויק, ורק לאחר בדיקה מעמיקה של העובד מתגלים הפערים היוצרים הפרשי מס. חשוב להבין כי הפרשים שכאלו המון פעמים הם לטובת העובד, אך גם ישנם מקרים בהם העובד נדרש לשלם תחילה סכום נמוך מזה שהוא אכן צריך לשלם בפועל – כך שההפרש הוא לטובת רשויות המס.
אז איך יודעים מהו שיעור המס הנדרש? כל עובד שמתחיל מקום עבודה חדש, נדרש למלא את טופס 101 המוכר גם בשמו "כרטיס עובד". בטופס זה נדרש העובד למלא פרטים אישיים, לרבות הסטטוס הזוגי, מספר הילדים וכיוצא בזה. מילוי נכון ומדויק של הטופס מאפשר המון פעמים לעובד ליהנות משיעור מס נמוך יותר, כאשר שידוך בין פרטיו האישיים וגובה השכר – קובעים את המס הסופי שיש לשלם.
אז איך קרה ונוצרים בכל זאת הפרשי מס?
ישנם מקרים שונים היוצרים את אותם ההפרשים, אך אלו הם השכיחים ביותר:
• ישנם עובדים שמועסקים אצל יותר ממעסיק אחד. במקרה שכזה יש צורך לבצע תיאום מס, זאת על מנת שהעובד לא ישלם מס גבוה יותר. במעמד מילוי טופס 101 על העובד יהיה לציין את העובדה כי הוא עובד בשני מקומות שונים.
• מקרה שכיח נוסף הוא המקרה בו העובד מפסיק את עבודתו במהלך שנת המס. לדוגמה: עובד שהתחיל לעבוד בינואר, אך עזב את מקום העבודה באוקטובר. חישוב המס מחושב שנתי ולכן אם עובד עוזב מקום עבודה במהלך השנה חישוב המס לא היה מדיוק זאת מאחר והמס נקבע ברמה השנתית. מקרה זה הוא מקרה קלאסי של הפרשי מס.
• בנוסף, מקרים בהם המצב המשפחתי השתנה כדוגמת לידת ילד, גירושים וכיוצא בזה – יוצרים גם הם הפרש מס שעל העובד להיות ער לו.
שימו לב: עליכם למלא טופס 101 בכל שנה!
טופס 101 מוכר בעיקר לעובדים חדשים ביום העבודה הראשון שלהם. בעבר, הדרישה מהעובדים הייתה למלא את הטופס רק עם כניסתם אל מקום העבודה, ובמקרה בו ישנם שינויים בפרטים האישיים שלהם. עם זאת, כיום הדרישה מכל עובד, גם מאלו הוותיקים ביותר, למלא בכל תחילת שנה את הטופס מחדש – גם אם לא חלו כלל שינויים בפרטים האישיים.
טופס 101 הוא כרטיס עובד המהווה אישור למעסיק למתן הקלות מס נדרשות. אך לצורך תיאומי מס בגין ילד נכה או תיאום מס בגין עבודה נוספת יש לגשת לפקיד שומה (רשות המיסים) ולבצע זאת מולם.
איך תדעו אם גם אתם זכאים להפחתת מס?
תוכלו באמצעות חברה מקצועית העוסקת במתן ייעוץ ושירות לשכירים הזכאים להחזר מס בעקבות תשלומים עודפים. החברה תבצע עבורכם את הבדיקות המקדימות, כולל בדיקות זכאות – ובמקרה בו אתם אכן זכאים, החברה תייצג אתכם ותפעל עבורכם בכדי שתוכלו לקבל את כספכם בחזרה כחוק.
> ליצירת קשר: https://www.taxfinance.co.il/contact/